Gainers: när du ska använda dem? Effekter och dosering av gainer

Gainers är en speciell typ av näringsämne som innehåller ca 80% kolhydrater och endast 10-20% protein. Den höga prevalensen av socker över proteiner gör vinnare en bra källa till energi i kosten för styrka utbildare. Användningen av denna typ av näringsämne har sina nackdelar-de kan inte täcka det dagliga behovet av aminosyror, och ofta också innehåller kolhydrater med högt glykemiskt index. När gör Gainers vettigt och hur man dosera för att få bästa resultat?

Gainers-vad är de?

Gainers används för att öka muskelmassan och påskynda återhämtningen efter träningen. Jämfört med andra kosttillskott, vinnare innehåller mindre protein, men mer kolhydrater. Den 100 g tillägg innehåller vanligtvis:

60 till 90 g kolhydrater,
10 till 30 g aminosyror,
3-10 gram av stödjande ämnen.

På grund av det relativt billiga priset (de billigaste vinnarna kostar ca £5 per kilo, medan god kvalitet vassleprotein börjar från £12/kg), vinnare brukar plockas upp av nybörjaren gym goers. Oftast är de unga, oerfarna människor som tror att daglig näring kommer att hjälpa dem att få de önskade musklerna.
Är vinnare verkligen effektiva? Vem kan få allt från att använda Gainers?
Gainers-hur fungerar de?

Effekterna av vinnare beror på den tid som de kommer att levereras till kroppen. Konsumeras före träning, de tillför energi och fördröja trötthetssymptom under träning. Omedelbart efter träningen, de återuppbygga glykogen butiker i musklerna och stöd i muskelvävnad tillväxt. Dessutom, på grund av den höga kolhydrat halt, vinnare öka kroppsfettet. En studie av idrottare på 1990-talet visade att efter 4 veckors tillskott, deltagarna i experimentet hade en fett ökning på 700 g och var bara ungefär dubbelt mindre än total muskeltillväxt.
Gainers-vem är de rekommenderas för?

Från resultaten av denna studie, kan man dra slutsatsen att vinnare är bäst för personer med låg kroppsvikt, eftersom förutom muskeltillväxt, de ökar fettmassa. Det är goda nyheter för ectomorphs, som är människor som är naturligt smal, med en dålig kropp struktur, som också har svårt att gå upp i vikt. Genom att använda vinnare kan de enkelt öka sin dagliga tillförsel av kalorier (en kompletterande del av 100 g innehåller 300-400 kcal).

Mycket mindre nytta från vinnare observeras i avancerade bodybuilders och de som är främst intresserade av att öka muskelmassan. I sådana fall, regelbunden vassle proteintillskott är mest effektiva, med den högsta halten av essentiella aminosyror (beroende på produkten, de är mellan 75 och 95% av sammansättningen).
Gainers-dosering

Det finns indikationer för den rekommenderade dagliga dosen av tillägget. Det rekommenderade dagtraktamentet är 50-150 g. Detta är dock mycket vägledande riktlinjer som inte beaktar individuella näringsbehov. Av denna anledning, det bästa sättet att uppskatta din dagliga protein och kolhydrater intag är att räkna ut hur många av dessa näringsämnen du vinner från din kost och om du är bristfällig i någon av dem bestämma rätt dos av Gainer.

Navigation